Voedings- en vitamine supplementen

Geschreven door: Dennis
20 – 04 – 2022

Voedingssupplementen zijn producten in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes en bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Ze bevatten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen, zowel apart, zoals in een vitamine C pil, of als combinatie, zoals in een multivitaminepil.

Wat je gebruikt hang af van wat je nodig hebt en hoe jij je voedingssupplementen het liefst inneemt.

Er zijn verschillende soorten voedingssupplementen verkrijgbaar:

Enkelvoudige vitaminesupplementen        

In deze vitaminesupplementen zit 1 type vitamine, bijvoorbeeld alleen vitamine D of magnesium. Vrijwel iedere vitamine en ieder mineraal is tegenwoordig als enkelvoudig voedingssupplement verkrijgbaar, waardoor je zelf exact kunt bepalen welke vitamines en mineralen je extra inneemt.

Gecombineerde vitaminesupplementen 

Dit zijn supplementen die vitamines en mineralen combineren. Bijvoorbeeld een supplement met vitamine D en calcium, of een vitamine B-complex met meerdere B-vitamines zitten.

Multivitamines

In een multivitamine zitten de belangrijkste vitamines en mineralen in een hoeveelheid afgestemd op de behoefte van gemiddeld Nederland.  Dit is een complete aanvulling op je dagelijkse voeding.

Overige supplementen

Naast vitaminesupplementen bestaan er ook andere voedingssupplementen. Bijvoorbeeld met visolie of kurkuma.

Hoe werken de vitamines en mineralen?

Voor het sporten
Voor het sporten is een goede voorbereiding essentieel. En dan hebben we het niet alleen over de juiste kleding en schoenen. Je kunt je lichaam ook voorbereiden door het extra ondersteuning geven voor het sporten. Hiervoor kan je denken aan pre-workout, die geven je een extra’tje om meer uit je training te halen.

Zorgen dat je alles binnenkrijgt
Als je sport vraag je meer van je lichaam. Daarom is het ook voor sporters extra belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Een gezonde gevarieerde voeding bevat in principe alle vitamines en mineralen. Maar het lukt niet iedereen iedere dag om gezond te eten. Ook sporters niet. Bij het sporten verdienen een aantal vitamines en het mineraal magnesium bijzondere aandacht. Aanvulling in de vorm van een supplement of sportvoeding kan dan zinvol zijn.

Mineralen voor sporters
Magnesium is goed voor de spieren, want het zorgt mede voor een goede werking van de spieren. Daarnaast ondersteunt magnesium je energieniveau.

Vitamines voor sporters
De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. Vitamine C geeft extra weerstand bij lichamelijke inspanning.

Vitamine D & sport
Ook vitamine D verdient aandacht. Deze vitamine speelt een rol bij de botaanmaak en is goed voor de werking van de spieren. Daarnaast zorgt vitamine D mede voor een goede weerstand.

Tijdens het sporten
Als je gaat sporten verliest je lichaam vocht en belangrijke voedingsstoffen, zoals mineralen en zouten. Daarnaast verbruik je energie tijdens het sporten. Wanneer je veel zweet of sport met warm weer, kan het wel verstandig zijn om mineralen aan te vullen. Ook als je 1,5 uur intensief sport kan het verstandig zijn om te kiezen voor aanvulling. Tot die tijd heeft je lichaam voldoende aan het drinken van water.

Vocht en mineralen tijdens het sporten
Tijdens het sporten gaat het lichaam transpireren om de lichaamstemperatuur te reguleren. Hierdoor verlies je vocht en mineralen, waaronder magnesium. Magnesium helpt bij het handhaven van een normale balans in de vocht- en mineralenhuishouding van het lichaam. Daarnaast is magnesium goed voor het behoud van soepele spieren.

Koolhydraten tijdens het sporten
Je lichaam verbruikt tijdens het sporten ook koolhydraten die leveren voor een flink deel van de energie die je nodig hebt.

Na het sporten
Na een zware training of een sportwedstrijd heeft je lichaam flink wat energie verbruikt. Ook zijn je je spieren op de proef gesteld. Zorg dan dat je goed herstelt.

Eiwitten na het sporten
Eiwitten zijn vooral belangrijk als bouwstoffen in je lichaam: ze zorgen mede voor spieropbouw. Eiwitten zijn voornamelijk te vinden in de voedingssupplementen whey protein en weight gainer. Eiwitten zorgen mede voor het herstel van de spieren of fysieke inspanning.

Koolhydraten na het sporten
Behalve eiwitten kun je ook koolhydraten gebruiken na het sporten. Producten met koolhydraten (enkelvoudige suikers) zijn een bron van energie voor het lichaam.

Wat te eten na het sporten
Na het sporten kun je dus het beste kiezen voor een combinatie van hoogwaardige eiwitten en koolhydraten. Kwark en vlees zijn een goede bron van eiwitten. De koolhydraten kun je bijvoorbeeld uit fruit halen.

Vitamines voor sporters
De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. Ook vitamine C speelt een rol na het sporten. Deze vitamine ondersteunt het energieniveau, draagt bij aan de fitheid en helpt bij het behoud van een sterke weerstand tijdens en na het sporten. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg naast de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C (80 mg).

Scroll naar top