Wat is een private label?

Geschreven door: Dennis
04 – 05 – 2022

Private label is het op de markt brengen van een product of producten onder een eigen merk. Een merk is in de meeste gevallen een bepaald woord of combinatie van woorden (merknaam) waarvan de merkhouder het merkenrecht heeft.

Waarom private labellen?
Normaal gesproken kunnen meerdere aanbieders dezelfde producten verkopen. Wanneer je een product anders in de markt wilt positioneren dan is private labelling een mogelijkheid. Met een private label kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van het product wordt bewaard en je consumenten het gevoel en de stijl van een eigen merk geeft.

Private labellen stelt je in staat om de voorwaarden te bepalen waaronder producten met jouw merk mogen worden verkocht. Als je producten onder een eigen merk uit brengt mogen anderen dus niet onder jou merknaam verkopen, tenzij je ze daarvoor toestemming hebt gegeven.

Welke producten kan ik private labellen?
Een product hoeft niet uniek te zijn om er een private label product van te maken. De producten die wij leveren zijn altijd geproduceerd in Nederland. Een product kan op twee manieren van je merk worden voorzien. De eerste mogelijkheid is om het product te voorzien van een logo of merknaam. Makkelijker is het om de verpakking van het product een permanente merknaam of logo te geven (stickers zijn niet voldoende). Je kunt dit doen door je productverpakking te laten bedrukken.

Aan welke voorwaarden moet een merk voldoen?
Een merk moet aan de materiële eisen (deugdelijkheid, geoorloofdheid en rechtmatigheid) voldoen. Zo mag een merk mag niet te beschrijvend zijn. Dit betekent dat je normaal gesproken geen algemene woorden (en vertalingen daarvan) kunt opgeven als merknaam. Ook mag een merk niet te ingewikkeld of juist te eenvoudig zijn.

Wat levert het hebben van een eigen merk op?
Een merk is het geheel van verwachtingen, herinneringen en de beleving die samen de keuze van de consument voor een product bepalen. Hierin is de kwaliteit van de producten het belangrijkste aspect. Kwalitatieve producten zorgen voor terugkerende klanten. Het op een bepaalde manier neerzetten van een merk (branding) is wat producten bij consumenten onder de aandacht brengt. Hierin kun je je onderscheiden van anderen.

Wanneer je merk in het Merkenregister staat ingeschreven mag je het ®-symbool (registered trademark) erbij zetten. Dit wekt vertrouwen bij klanten en geeft een sterkere positie ten opzichte van concurrenten. Daarnaast ben je officieel eigenaar en kun je het recht verkopen of in licentie geven.

Conclusie
Het opzetten van een private label kan enorm positief bijdragen aan de resultaten en het branden van je bedrijf. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen komt een private label in het kort neer op het volgende:

  1. Selecteer je assortiment
  2. Bedenk een pakkende merknaam
  3. Verkoop het product en zorg ervoor dat je klant fan wordt van jouw merk.
Scroll naar top