Wat is Whey Protein?

Geschreven door: Dennis
20 – 04 – 2022

Whey is in de meest basisvorm een overblijfsel van de productie van kaas. Eerst werd dit altijd weggegooid als afval totdat ze het gingen onderzoeken. Tijdens dit onderzoek bleek in whey een hoge eiwitbron met biologische waarde te zitten. Deze waarde geeft aan hoe efficiënt je lichaam de eiwitten kan gebruiken om weefsel op te bouwen. In whey bleek een waarde van 104 in te zitten, om te vergelijken zit in een kippenei een waarde van 100.

Waarom heb je eiwitten nodig?
Wanneer je aan het sporten bent ben je in de kern je lichaam aan het kapot maken. Door middel van de inspanning tijdens de activiteit treden er scheurtjes op in de spieren. Om te herstellen en te groeien heeft je lichaam eiwitten nodig. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en zij zorgen er dus voor dat je spieren weer herstellen en zelfs een stukje groeien als je voldoende eiwitten in je lichaam hebt zitten. Zonder stenen kan je geen huis bouwen en zonder eiwitten geen spieren. Voor krachtsporters wordt er een vuistregel van 1.6 tot 2.0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aangeraden en voor duursporters 1.25-1.5 gram eiwit per kilo. Voor een krachtsporter van 80 kilo betekent dit dus al snel 160 gram eiwitten per dag. Om je een idee te geven, per 100 gram kip heb je gemiddeld 27 gram eiwitten. Dit betekent dat iemand van 80 kilo al snel 600 gram kip per dag zou moeten eten of wel 24 eieren.

Waarom Whey Protein?
Wanneer whey wordt verwerkt na de kaasproductie wordt het vocht aan de whey onttrokken zodat er een hoogwaardige eiwithoudend poeder overblijft. Wanneer dit poeder met water of melk gemengd wordt krijg je de zo bekende eiwitshake. Whey heeft van zichzelf een neutrale en beetje bittere smaak. Daarom wordt er eigenlijk altijd een smaak aan toe gevoegd om het lekkerder te doen laten smaken. Zoals je leest is whey heel makkelijk te gebruiken als shake of door de yoghurt te roeren bijvoorbeeld. Weet je daarna nog hoeveel eieren je moest eten om op dagelijkse hoeveel eiwitten te komen? Met twee schepjes whey in een shaker heb je al snel rond de 44 gram eiwitten binnen. Dat staat gelijk aan zo’n 200 gram kip of 7-8 eieren. Naast dat whey dus heel makkelijk te bereiden is neemt het dus ook aanzienlijk minder calorieën in beslag. Een schepje whey is namelijk slechts zo’n 120-130 calorieën. Daarnaast is Whey ook rijk aan BCAA´s. Dit zijn de belangrijkste aminozuren voor het herstel van de spieren en hierdoor dus een extra reden om Whey te nemen.

Verschillende soorten Whey Protein.
Er zijn 3 verschillende soorten whey. Whey concentraat, whey isolaat en whey hydrolisaat. Het verschil tussen concentraat en isolaat is niet heel groot terwijl hydrolisaat wel echt één belangrijk voordeel heeft. De eerste, Whey concentraat, is de meest bekende en gekochte vorm van Whey. Deze heeft een eiwitpercentage van rond de 80% en bevat nog gedeeltelijk wat vetten en koolhydraten. Dit zorgt er voor dat er aan whey concentraat ook de meeste smaak zit. Omdat whey concentraat het minst aan verwerkt hoeft te worden is dit de best betaalbare whey van de drie. Als tweede heb je whey isolaat. Isolaat is wat verder uitgedunt waardoor er minder koolhydraten en vetten in zitten. Met een eiwitpercentage van 90% is isolaat een perfecte whey voor wanneer je op een wat strenger dieet zit en minder calorieën binnen mag krijgen. Omdat er meer werk voor nodig is om Whey isolaat te krijgen is deze 5 ook duurder dan Whey concentraat. Als laatste heb je nog Whey hydrolisaat. Deze laatste vorm van whey is het meest zuiver in zijn eiwitpercentage. In hydrolisaat zitten geen koolhydraten waardoor het een perfecte whey is voor mensen met een allergie zoals lactose intolerantie. Wel is deze whey veel dikker dan bijvoorbeeld de concentraat en daardoor minder makkelijk te mixen. Omdat het productieproces voor hydrolisaat ook het langste duurt is dit dus ook de duurste en minst gebruikte vorm van Whey.

Veiligheid en nadelen.
De veiligheid van Whey is vrij duidelijk. Whey is volledig veilig tenzij je allergisch bent zoals bijvoorbeeld lactose intolerantie. Whey is dus afkomstig van een zuivel en natuurlijk product waar later alleen zoetstoffen en aroma’s aan worden toegevoegd, vergelijkbaar met een light frisdrank. Deze zoetstoffen en aroma´s zijn goed onderzocht en worden heel veel gebruikt in de voedingsindustrie. Niks om je verder zorgen over te maken dus.

Conclusie
Doe je aan kracht- of duursport, of ben je bezig met afvallen waardoor je beperkt in je calorieën zit? Een schepje Whey is je oplossing. Binnen 1 minuut gemaakt en je hebt direct weer een volle eiwit boost in je lichaam die je nodig hebt voor je herstel. De beste keuze voor je geld is whey concentraat tenzij je een allergie hebt.

In het kort
Elk lichaam heeft eiwitten nodig, als je nou aan sporten doet of niet. Wanneer je aan krachtsport doet of aan het afvallen bent heb je al snel veel eiwitten nodig om je lichaam goed te doen laten herstellen. Door middel van een schepje Whey krijg je al snel 22 gram eiwitten in je lichaam. Dit scheelt je kilo´s kip of dozijnen eieren eten in de week omdat Whey een veel hogere concentratie eiwitten per 100 gram heeft, en daarnaast ook nog veel lager in calorieën is. Whey is ook volledig veilig omdat het een natuurlijk product is daarom een perfecte aanvulling op jouw dieet.

Scroll naar top